menu

Ervaringen van anderen

Lees in de verhalen hieronder hoe het anderen is gelukt weer uit de financiële problemen te komen.

Het verhaal van Hilde

Of de zoon van Hilde (41) de brommer van een vriend op zijn naam wilde zetten. Ja hoor, dat wilde die zoon best. En die auto, kon dat dan ook? Tuurlijk. En zo kwamen achtereenvolgens die zoon en Hilde zelf in grote financiële problemen.

 

Hilde had het al niet breed. Ze had haar baan verloren en zag het einde van de WW-periode naderen. Haar dochter woonde, vanwege beperkingen, in een internaat – op de kosten voor haar onderdak, eten en drinken kon Hilde niet bezuinigen. En toen kwamen de schulden van haar zoon aan het licht. “Hij was zo goedgelovig en liet zich voor andermans karretje spannen. Dat leidde tot torenhoge schulden. Vreselijk.”

Voedselbank

En zo kwam Hilde bij de Voedselbank terecht. “Mijn vrienden en kennissen wisten hoe ik ervoor stond. Ze hebben weleens een tas vol boodschappen gebracht. Dat is fijn en pijnlijk tegelijk.” Hilde trok het zich ook aan toen haar kinderen steeds minder vaak vrienden mee naar huis namen. “Ik kon ze niks aanbieden, de koelkast was leeg, dus dat kwam goed uit. Maar het is tegelijkertijd vreselijk.”

Inmiddels gaat het beter met Hilde. Haar dochter woont zelfstandig en haar zoon heeft de nog resterende schuld op zich genomen. Maar wat nog fijner is: Hilde heeft weer werk. “Het is geen vetpot. Ik moet financieel nog steeds bijtrekken. Als alle vaste lasten eraf zijn, blijft er 50 euro per week over. Maar werk zorgt voor een stabiel inkomen en voor sociale contacten. Als je weinig te besteden hebt, kom je de deur amper uit. Het is niet leuk om naar de stad te gaan als je niet kunt betalen wat je daar allemaal ziet. Echt, werk helpt.”

Verleidingen

Hilde is nog niet helemaal uit de problemen. “Mijn werkgever rekent in perioden van vier weken en de woningcorporatie hanteert maanden. Dat leidt weleens tot problemen. Ik loop al heel lang één huurperiode achter en hopelijk lukt het binnenkort om dat in te lopen.”

Op verzoek van de geïnterviewde hebben we haar naam veranderd in Hilde.

Lees meer

 

Het verhaal van Jan

Maak Jan Colenbrander (55) midden in de nacht wakker en hij kan u exact vertellen wat er op zijn bankrekening staat. Met hetzelfde gemak lepelt hij op welke uitgaven hij de komende weken verwacht. Jan is van de planning. En hoe.

 

 

Jan ontvangt maandelijks € 845,80 aan WW. Die tachtig centen achter de komma doen er toe, want de oud-supermarktmedewerker is van de details. Op vellen A4 houdt hij nauwgezet bij wat hij heeft gekocht en in welke winkel. Etenswaar (food) staat netjes gescheiden van de andere boodschappen (non food). Zo lezen we over de aanschaf van een soepkom en douchecrème van een bepaald merk. Op kladblaadjes heeft Jan in kleine letters de geplande uitgaven en inkomsten genoteerd, alles met de hand opgeteld. Waar het een enkele keer misging, bood Type-ex uitkomst.

Rente

Regeren is vooruitzien en dus weet Jan nu al dat de betaling van de huur in april een probleem wordt. “Ik laat de corporatie weten dat ik die huur helaas pas in mei kan betalen. Dankzij het vakantiegeld kan ik dan in één maand twee maanden huur betalen, zodat de achterstand meteen is weggewerkt. En vanwege het renteverlies dat de verhuurder lijdt, betaal ik dan wat extra. Daar hecht ik aan. Het moet kloppen. Daar komt bij dat ik een goede band wil met zakelijke relaties.”

Die opstelling zorgde er voor dat Jan in zijn verzekeringsagent een vangnet vond. “Ik ken meneer De Groot al 35 jaar. Als ik echt geld tekort kom, leent hij me geld. De afbetaling plan ik dan meteen in. Dat gaat altijd goed.” Dat is dan ook zijn advies aan mensen met weinig geld: “Laat je niet verrassen en plan écht alles. Advies twee: betaal facturen op tijd en meld het als het niet lukt. Dat voorkomt een hoop ellende.”

Gezinnen

Jan is vrijgezel en begrijpt dat het voor gezinnen een stuk lastiger is om het hoofd boven water te houden. “Maar juist als het moeilijker is, zijn deze adviezen van belang. Juist dán is het zaak goed te plannen.”

Eerste Hulp bij Geldzaken

De gemeente wil armoede en schulden onder inwoners aanpakken. Want zulke problemen geven mensen veel kopzorgen. Zoiets staat een volwaardige deelname aan de samenleving in de weg. Dreigen er schulden en wilt u eens praten over uw financiële situatie? Neem dan contact met ons op via (073) 615 51 55. Of kijk eens naar alle mogelijkheden op www.netwerktegenarmoede.nl

Lees meer

 

Het verhaal van Jaap

Wie in armoede leeft, heeft nogal eens de neiging dat te verzwijgen. Dat is logisch en jammer tegelijk. Jaap Postma weet wat het is om een enorm geldgebrek te hebben. En hij weet dat het helpt om er open over te zijn.

 

Het kan verkeren. Ooit was Jaap directeur-eigenaar van een bedrijf met dertig medewerkers. Toen zijn zoon de leiding overnam, ging het mis. Niet alleen ging de onderneming failliet en bleek Jaap aansprakelijk, ook andere privékwesties brachten hem in ernstige problemen. Uiteindelijk raakt hij zo ongeveer alles kwijt. Een half jaar lang was Jaap zelfs dakloos.

Geblokkeerd

Het gaat stilletjes aan wat beter, maar genieten van een pensioentje is er voor de 69-jarige Jaap nog lang niet bij. Zijn ervaring zet hij sinds kort in voor het Netwerk tegen Armoede. Want hij weet wat de gevolgen zijn van financiële problemen, ook op emotioneel gebied. “Het knaagt enorm aan je, die geldzorgen. Tot op de dag van vandaag word ik achtervolgd door mijn verleden. Ik heb nu weer een beetje geld, maar kan bijvoorbeeld geen aankopen met een creditcard doen op internet. Die kaart is geblokkeerd omdat ik geregistreerd stond bij het Bureau Kredietregistratie.”

Jaap hoopt dat mensen met geldzorgen er open over durven zijn. “Mijn dochter zat jaren geleden op de middelbare school en daar was een reis naar het buitenland georganiseerd. Ik had het geld niet om haar mee te laten doen en besloot om naar de school te gaan. Daar heb ik eerlijk verteld hoe de zaken ervoor staan. De school was zo aardig om de kosten te betalen. Ik was voor mijn dochter zó blij dat ik erover durfde te praten.”

“Iedereen kent wel een gezin met kinderen die opgroeien in armoede. Mijn tip: “Praat eens met de ouders. Er is altijd wel een mouw aan te passen als het om kinderen gaat. In onze gemeente zijn ook heel veel organisaties actief die zich inzetten voor kinderen. Echt, iemand aanspreken kost helemaal niks.”

Eerste Hulp bij Geldzaken

De gemeente wil armoede en schulden onder inwoners aanpakken. Want zulke problemen geven mensen veel kopzorgen. Zoiets staat een volwaardige deelname aan de samenleving in de weg. Dreigen er schulden en wilt u eens praten over uw financiële situatie? Neem dan contact met ons op via (073) 615 51 55. Of kijk eens naar alle mogelijkheden op www.netwerktegenarmoede.nl

Lees meer

 

Het verhaal van Carla

Deel 1 - Pinnen is taboe voor Carla
Carla heeft een bijstandsuitkering en spaart elke maand 50 euro. Kwestie van discipline en toevallige omstandigheden. “Ik heb geen kinderen, dat maakt het gemakkelijker.” Het v
erhaal van Carla (51) is er een vol optimisme. “Ik heb het goed, maar dat betekent niet dat ik vind dat andere mensen met zo’n inkomen niks te klagen hebben. Alsjeblieft, leg mijn verhaal niet op die manier uit.” 

 

Bijstand
Tot 2012 werkte Carla als administratief medewerkster. Ze verloor haar baan en gleed van de WW de bijstand in. Ze zit niet bij de pakken neer. Ze doet 20 uur per week werkervaring op bij de gemeente, gaat naar netwerkbijeenkomsten en zoekt dagelijks naar vacatures.

“Als de uitkering binnenkomt, gaat het leeuwendeel naar de huur, zorgverzekering en andere vaste lasten. Van wat overblijft, spaar ik elke maand 50 euro voor de vakantie. Ik neem elke vrijdag 70 euro op en daar doe ik het van. Het is nu dinsdag, ik heb nog 20 euro. Dat moet lukken. Ik ben vegetariër en eet dus relatief goedkoop. Voor groenten ga ik naar de markt.”

 

Discipline
Carla’s advies aan iedereen met geldgebrek: “Pin nooit. Doe het met het geld dat je jezelf elke week kunt veroorloven.“ Haar discipline dankt ze aan haar moeder. “Die heeft me geleerd nooit iets op de pof te kopen. “Als je wat wilt, dan spaar je er voor.” Zo doe ik dat heel mijn leven al. Ik heb nooit schulden gehad.”

Maar als de wasmachine stuk gaat? “Die is nog niet kapot gegaan, dus daar tob ik nu niet over.” En als er cadeaus moeten worden gekocht voor verjaardagen? “Als het er niet af kan, zeg ik dat. Sorry, geen geld.” Om er nog eens aan toe te voegen: “Ik heb gemakkelijk praten. Ik hoef alleen voor mezelf te zorgen. Ik snap echt dat een alleenstaande met kinderen het heel zwaar te halen heeft.

 

Eerste Hulp bij Geldzaken
De gemeente wil armoede en schulden onder inwoners aanpakken. Want zulke problemen geven mensen veel kopzorgen. Zoiets staat een volwaardige deelname aan de samenleving in de weg. Dreigen er schulden en wilt u eens praten over uw financiële situatie? Neem dan contact met ons op, want voorkomen is beter dan genezen.

Op verzoek van de geïnterviewde hebben we haar naam veranderd in Carla.

Lees meer

 

Het verhaal van Lisanne

Lisanne praat regelmatig met een woonlastencoach. Zo hielp woonlastencoach Gijs Kooijmans haar met het regelen van zaken en gaf haar handige tips in het grip krijgen op haar financiële situatie.

 

Hoe merkte u dat u uw financiële situatie niet op orde had?
“lk merkte dat ik elke maand weer keuzes moest maken. De huur helemaal of voor de helft betalen. De rekening voor het gas en licht wel of niet kunnen voldoen. Als ik dan een maand veel gewerkt had, kon ik meer rekeningen betalen. Maar dat lukte niet elke maand. Soms ging ik ook schulden aan om andere schulden te kunnen aflossen.”

 

Op welke manier kwam u in contact met een woonlastencoach?
“Met woningcorporatie Kleine Meierij raakte ik in gesprek over mijn huurbetalingen. Zij verwezen me door naar woonlastencoach Gijs Kooijmans van de gemeente. Met hem sprak ik eerst telefonisch, daarna maakten we steeds een afspraak.”

 

Wat deed de woonlastencoach voor u?
“Hij heeft me geholpen om in de schuldsanering terecht te komen. Dat is gelukt. Ook kreeg hij samen met Kleine Meierij een woningruil voor elkaar tussen mij en mijn dochter. Dat scheelt me nu zo’n € 100,- in de maand. Gijs geeft me ook tips voor het doen van goedkope boodschappen. De hulp van Gijs is gratis. Je komt met hem in contact via bijvoorbeeld de woningcorporatie. lk denk dat veel mensen het lastig vinden om toe te geven dat ze het financieel niet redden en dat ze daar hulp bij nodig hebben. lk kan de steun van de woonlastencoach alleen maar aanraden!”

Op verzoek van de geïnterviewde hebben we haar naam veranderd in Lisanne.

<

Lees meer

 

Het verhaal van Leo

Leo praat regelmatig met een woonlastencoaches. Zo hielp woonlastencoach Gijs Kooijmans hem met het regelen van zaken om zijn woonlasten te verlagen.

 

Hoe was uw situatie, en hoe gaat het nu?
Problemen stapelden zich destijds op. Ziekte, ontslag, scheiding, het leek allemaal tegelijk te komen. Nu zit ik alweer anderhalf jaar in de schuldsanering. Ik heb weer een baan kunnen vinden. Het loopt nu best aardig. lk vind het een kans om uit de schulden te komen. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk zelf te regelen en het overzicht te houden.

 

Hoe kwam u in contact met woonlastencoach?
Via maatschappelijk werk nam de woonlastencoach zelf contact met mij op. Samen met de contactpersoon van maatschappelijk werk kwam hij bij mij thuis. Ze legden toen uit wat ze voor mij konden doen. Daarna zijn ze onder andere met de woningcorporatie in gesprek gegaan.

 


Wat heeft de woonlastencoach voor u gedaan?
Omdat ik mijn huur niet goed kon betalen, zijn zij voor mij met Zayaz in gesprek gegaan. Uiteindelijk heb ik een woning gekregen met een lagere huur. Dat scheelt elke maand een flink bedrag aan woonlasten.

Op verzoek van de geïnterviewde hebben we zijn naam veranderd in Leo.

Lees meer

 

Het verhaal van Bart

Deel 5 - Schulden en een kort lontje

“Van de een op de andere dag moest ik op zoek naar lege flessen om van het statiegeld een brood te kunnen kopen.” Bart windt er geen doekjes om dat hij in een lastig parket terecht kwam na zijn echtscheiding. Naast het verdriet en de boosheid moest Bart leren omgaan met één salaris.

“Met ons gezamenlijke inkomen zaten we er warmpjes bij. We dachten nooit echt na over onze uitgaven. Nu moest ik alles betalen van één salaris en werd het een ander verhaal. Bovendien kreeg ik een flinke rekening van de advocaat. Ik had soms niet eens geld om eten te kopen voor mijn kinderen. En ik ben nu eenmaal niet zo handig in het bijhouden van de administratie.”

Kort lontje
Door alle stress kreeg Bart een redelijk kort lontje. Daardoor ging het steeds fout als hij schuldeisers aan de telefoon had. “Dat kon zo niet verder, want ik had mezelf soms niet meer in de hand. Ik besloot om hulp te gaan zoeken, want in mijn omgeving had ik al genoeg ellende gezien bij mensen die diep in de schulden waren geraakt. Dat wilde ik beslist voorkomen.”

Hulp en ordening
Bart kreeg eerste hulp bij zijn geldzaken. En begon met het ordenen van zijn administratie. “Het was een enorme opluchting om weer overzicht te hebben over mijn financiële situatie. Dan weet je waar je moet beginnen. Ik leerde ook om lastige telefoontjes zelf te doen zonder te ontploffen. Nu ik afspraken heb gemaakt met de schuldeisers krijg ik weer moed. Ik ben blij dat ik op tijd aan de bel heb getrokken. Anders was het beslist uit de hand gelopen. Mijn tip als het financieel niet meezit? Wacht niet te lang om hulp te vragen en voorkóm dat je een kort lontje krijgt. Zeker als je kinderen hebt.”

Eerste Hulp bij Geldzaken
De gemeente wil armoede en schulden onder inwoners aanpakken. Want zulke problemen geven mensen veel kopzorgen. Zoiets staat een volwaardige deelname aan de samenleving in de weg. Dreigen er schulden en wilt u eens praten over uw financiële situatie? Neem dan contact met ons op via (073) 615 51 55. Want voorkomen is beter dan genezen.

 Op verzoek van de geïnterviewde hebben we zijn naam veranderd in Bart.

<

Lees meer